Het belang van provincies in Europa

Provincies spelen een unieke rol door lokale projecten te verbinden met Europese ambities. Volt wil deze rol versterken door in te zetten op grensoverschrijdende samenwerking. De provincie kan bijvoorbeeld projecten rond duurzame landbouw, natuurbeheer en economische ontwikkeling ondersteunen, die aansluiten bij zowel Vlaamse als Europese beleidsdoelen. Europese programma’s zoals INTERREG en Horizon Europe kunnen via de provincie gebruikt worden om innovatieve projecten te financieren en kennis uit te wisselen.

Waarom Volt het verschil maakt: dankzij onze ervaring in meerdere Europese landen kunnen wij Europese, nationale en lokale initiatieven met elkaar verbinden. Dit zorgt ervoor dat de provincie optimaal profiteert van Europese samenwerking en Europa van de lokale knowhow.

Uitgediept

• Grensoverschrijdende samenwerking: We willen dat provincies sterker inzetten op grensoverschrijdende samenwerking binnen de EU. Dit kan bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit, economische ontwikkeling en natuurbehoud. Door samen te werken met buurlanden kunnen we problemen effectiever aanpakken en van elkaar leren​​. Volt is hier bij uitstek geschikt voor en kan een transversale bemiddelende kracht zijn. Volt komt in alle EU-lidstaten en regio's op met 1 overkoepelend programma. Volt Oost-Vlaanderen, Volt Wallonië en Volt Zeeuws-Vlaanderen zijn allen dezelfde partij met eenzelfde unificerend programma. Dit vergemakkelijkt samenwerking over taal- en landsgrenzen, waar andere partijen op zoek moeten naar zusterpartijen met toch een ietwat verschillend programma.

• Interprovinciale samenwerking: binnen dezelfde regio reiken wij de hand naar de andere partijen in plaats van verdeeldheid te zaaien. We gaan uiteraard niet zomaar in coalitie met eender welke partij, maar ook de oppositie heeft zijn goede punten.

○ Open VLD is de kern van het liberaal gedachtegoed in Vlaanderen. Als progressief-liberale partij kunnen we ons daar zeker in vinden. Ze wil de unanimiteit in Europa afschaffen en is de partij die de huidige wetgeving het meest wil opkuisen.

○ CD&V wil onafhankelijk worden van fossiele brandstof en wil meer aandacht voor regionaal grensoverschrijdend spoorvervoer.

○ Vooruit pakte sterk uit met gratis gezonde maaltijden op school, dit spreekt vanzelf. Het brein, ons energieverslindendste orgaan, kan niet werken op honger. Erbovenop staan ze voor het trein-tram-buscombiticket en investeringen in fietsinfrastructuur.

○ NVA is de enige partij die met een serieuze oplossing kwam voor het begrotingstekort en biedt het wettelijk draagmoederschap aan.

○ Met Groen kunnen we het als progressieve liberale partij met een groen hart uitstekend vinden. Zij heeft het sterkste klimaatplan, uiteraard een noodzaak, alsook het enige plan dat armoede de wereld (in België dan toch) uit helpt.

○ Vlaams Belang is pro kernenergie, wat minstens op middellange termijn onze energievoorziening zal moeten ondersteunen. Ze is ook voorstander van referenda op Vlaams en nationaal niveau.

○ Tenslotte is er de PVDA, de enige verkozen partij die erin slaagt in beide landsdelen verkozen te worden. Dit verdient op zich al een dikke pluim. Zij pleiten voor een federale kieskring en zien graag de kiesdrempel afgeschaft.

• Dezelfde oefening kunnen we uiteraard voeren voor de partijen in onze zuidelijke landshelft.

De 5 + 1 uitdagingen in Europa volgens Volt

Volt heeft 5+1 fundamentele uitdagingen gedefinieerd die in elk Europees land en in heel Europa moeten worden aangepakt.

De 5 uitdagingen zijn in principe hetzelfde voor elk land, maar de implementatie kan worden aangepast aan de nationale context en rekening houden met lokale realiteiten. De +1 uitdaging - ons voorstel om de EU te hervormen en te versterken - is identiek in alle landen.

Meer weten?

Onze mensen

Slimme overheid

Onderwijs en digitalisering zijn sleutelelementen van de 21e eeuw.

Economische renaissance

De Europese economieën moeten de motor van de vooruitgang van de samenleving zijn.

Sociale gelijkheid

Iedereen in Europa moet verzekerd zijn van gelijke rechten en kansen.

Wereldwijde balans

Mensen moeten in staat worden gesteld invloed uit te oefenen op de politiek voorbij de verkiezingen.

Kracht bij de burger

Europa moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn rol in mondiale uitdagingen.

• +1

EU-hervorming

Wij houden van de EU - maar er is altijd ruimte voor verbetering.